torsdag 9. januar 2014

Skomaker bli ved din læst


Jeg driver å pakker. Hadde lagt alt jeg skal ha med meg utover senga i fine hauger og gikk og hentet den store trillebagen for å legge klæren opp i den. Da fikk jeg se at festet til "Håndtaket" på den ene siden var røket. Kunne ikke bruke den bagen. Så jeg fortalte min kjære mann at jeg måtte til byen å kjøpe en ny bag i dag. Han lurte på om det ikke fantes en skomaker i byen? Jeg trodde ikke det var det lenger, men han fant en på nettet. Så jeg ringte og fikk beskjed om at han holdt åpent fra 10-12. Tok Bringebæret til byen og vips. På en times tid var det gjort.

"Skomaker bli ved din læst."
Når jeg ventet på siste finish på bagen kom jeg i snakk med den andre karen som var der. Han bare hjalp til sa han. Så fortalte han at han hadde vært skomaker tidligere. Før i tiden var det tre skomakere i Arendal fortalte han. Nå solgte han sko i en skobutikk, men var innimellom og hjalp Skomager Blom når han trengte hjelp.

Tror ikke at Skomaker yrket kommer til å vare så lenge. Det dør vel ut med de siste. Det er egentlig veldig synd. Hun som sto foran meg i køen var inne med et par kjempgode støvletter som var litt vriene i glidlåsen, men ellers helt supre. Godt inngått også. Så flott at en kan bruke ting lenger. Vi lever i et bruk og kast samfunn. Det blir mindre søppel ved å ta vare på og reparere det vi kan.

Ha en flott dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar