lørdag 1. februar 2014

Brød


Nystekt brød

Det lukter utrolig godt av nystekt brød. Noen er flinke til å bake selv, men de aller fleste kjøper nok i butikken. Der baker de hver dag.

Men hvorfor ikke bake selv? Jeg har selv aldri vært noe flink til gjærbakst. Kaker kan jeg lage, men alt av gjørbakst. Nei, det har jeg liksom ikke fått noen smell på.

Vel, vel. Da kjøpte jeg en bakemaskin. Det koster ikke så mye. Den første kjøpte jeg for mange år siden. Har slitt ut flere bakemaskiner. Mange ganger har jeg satt på maskinen på kvelden. Det er "timer" på de fleste typene. Så kan kan en selv bestemme når brødet skal være ferdig stekt.  Å våkne av duften til nybakt brød. Bare helt herlig!

Og alle de som vil sine barn det beste. Ved å bake selv, har du full kontroll på hva ungene får i seg av brød. Det er mye kunstige greier de putter i brød. For at det skal være holdbart, sprøtt, mykt. Forskjellige oljer. Mye juks også.
På mine brød er det bare en eller to teskjeer med sukker eller sirup. Hvor mye karbohydrater tror du det er i kjøpebrød?

Som sagt. Full kontroll!

Men hvis du lærer deg kunsten å bake brød så får du også litt trim der også. Mange liker å kna og bake ut brød. Noen sier at det gir dem ro. Har hørt om "kontorrotter" som liker å bake brød på fritiden.
Gjøre noe anderledes!

"Hvis brødet er dårlig, blir også livet dårlig"
Jan Kjærstad

På min siste arbeidsplass hadde jeg en kollega med mann, tre unger og to hunder.
Hun bakte alltid en haug med brød som hun frøs ned før hun dro på jobb. 
Hele familien er så glad i mammas hjemmebakte. Kansje det inspirerer til at ungene også vil lære seg å bake brød siden i livet!

Ha en frisk og fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar