torsdag 20. mars 2014

Mammas Rom Sjokoladekake



Her er den! Min mors berømte Rom skjokoladekake.
ALLE liker den, og det er sjelden rester.

Oppskrift? Kommer her:

Sett først ovnen på ca 175 gr. Så begynner du først med å rive sjokoladen.

2 egg, 300 gr. sukker og 125 gr. margarin røres hvitt.
2 dl. melk og 1/2 pl. revet sjokolade has i røren.
Tilslutt 300gr hvetemel og 3 ts bakepulver opp i røren. Pisk litt videre til alt er skikkelig blandet.

Så helles røren i en godt smurt rund kakeform og settes i ovnen.
Ca. 175 gr i ca 45 min. Sjekk med en tynn pinne om den er ferdigstekt inni. Hvis det er "kakerøre" på pinnen må kaken stå en stund til.


Jeg lar kaken noen ganger stå over natten til kjøling, men hvis jeg har bakt tidlig og den er ordentlig kald så lager jeg fyllet samme dag. Del kaken først i to.

Fyll:
300 gr melis
50 gr margarin
3/4 dl sterk kald kaffe 
2 ts vaniljesukker
1/2 pl reven sjokolade
noen dråper romessens

Alt blandes i f.eks en hurtigmikser. Kakefyllet strykes på mellom lagene, og resten oppe på toppen.

Så kan du lage mønster eller legge på hva som passer. Små sjoklade pynt, hjerter, etc.
Kaken må gjerne "trekke" kjølig med fyll, en dag eller to. Men husk å ta den fram et par timer i romtemperatur før du skal servere den.

Mamma bakte alltid den til oss når vi hadde fødselsdag. En gang holdt hun på å bake sjokoladekake til min dag. Jeg var på vei ut døra, men jeg så at det var litt sjokoladekrem på en liten asjett. Kunne ikke dy meg, så jeg stakk fingeren borti og rett inn i munn. Men fly flate! Æsj! Jeg hadde ikke fått med meg at hun hadde farget håret også! Det smakte helt forferdelig. Hårfargemiddel!? Men jeg lærte å holde fingrene fra fatet etter det.

Lykke til med kaken,
jeg er sikker på at den smaker
for så mange kan ikke ta feil!

Ha en fin bakedag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar