tirsdag 1. april 2014

Gavekjøp


Å kjøpe gaver til barn i dag er ganske håpløst. 
Jeg har en veninne som lurte hva hun skulle kjøpe til sine guttebarnebarn til jul. Dette var for et par år siden. Hun spurte moren om de Cars bilene som de lekte med, men det kunne hun ikke kjøpe for de hadde alle typene alle tre ungene. 


Det skal egentlig bare være mine fotografier på denne bloggen, men denne er noe av det beste tegning jeg har sett på lenge. Illustrerer veldig godt hvordan det er i dag.

Jeg fikk aldri ekte Barbidukke når jeg var liten, så jeg hadde tenkt å kjøpe det til vårt første barnebarn. Tenkte jeg skulle kjøpe det når hun ble 6 - 7 år. Men en gang vi var barnvakt hjemme hos henne fikk jeg se at hun allerede hadde fem stykker. Og da var hun bare tre år. 

Det er foresten ikke så lenge barna leker lenger. Desverre. Nå er de "ungdommer" med makeup når de er 9 år.
Barn ned til 3 år blir sendt til psykolog for avvennes nettbrett?!
Kan ikke foreldrene si nei? Uff, da skriker jo barnet. Tenk at unger skriker! Vet de ikke at barn skriker før de får dem?
Vel, vel. Jeg er jo ei gammel ku som ikke vet hvordan det er å være kalv, men jeg synes nå det har tatt av helt. Vi reiser en del, og da ser jeg mye rart.
Vi var på en campingplass i Sverige. Bøda Sand. Flott campingplass og et eldorado for barn. Og det krydde av unger. Men så fredelig og stille! 
Vel, det varte helt til vi kom i butikken på plassen. To illskrikende unger. Og gjett hvor de kom fra?
Joda. Norske var de og skrek seg til diverse i butikken. Det var flere enn oss som gikk mens det pågikk som værst.

Jeg vet at det er ikke bare foreldrene som skjemmer bort ungene. I dag er det mange barn med dobbelt antall besteforeldre, og mange ganger virker det som om det er om å gjøre å "overgå" hverandre med gaver til de små.

Nei, det beste en kan gi ungene er tid! Være sammen med de. Være tilstede når vi er sammen.
Det tror jeg på.

Ha en fin dag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar