lørdag 5. april 2014

Hverdagslykke



Det skal ikke mye til for å bli litt lykkelig. Å sitte på verandaen om morgenen. Med en kopp kaffe. Høre fuglene synge og bare finne roen. 
Jeg satt der ute en morgen med kaffekoppen min. Plutselig fikk jeg se noe som leet seg.
Der kom fire av "mine" rådyr. De hadde løpt over veien og gikk rett inn i den lille "skogen" som ligger mellom blokkene her. Desverre hadde jeg ikke fotoapparatet framme så jeg fikk ikke tatt bilde av de.
Trodde de var langt til skogs nå som det er vår og masse mat i skogen.
Men de er vel som meg. Trives her i blokkmiljø.


Jeg liker å sitte på verandaen om morgen og høre på fuglene. Se på skyene og på havet. Det gir en ro.
Da kan tankene fly fritt.
Jeg har det godt. Kan gå å ta meg en dusj. Har god tid. Lurer på hva jeg skal gjøre i dag?
Kan bake noe, strikke litt. Rydde litt. Vaske et eller annet.
Besøke noen. Kjøre en tur med svigermor. Ringe til noen. Bare se på noe på TV. Hvis jeg er trøtt eller ikke helt i form, kan jeg ta meg en liten lur.
Eller gå meg en tur. Ta bilen og fotoapparatet. Se hvor en ender.
Det er mitt valg. Ingen bestemmer, og klokka spiller ingen rolle.
Det er egentlig veldig deilig å være pensjonist, og være såpass pigg som jeg er. Men jeg synes at jeg fortjener det. Har jobbet og gått på skole, vært arbeidsledig. Vært hjemmeværende kone og mor.
Tatt kurser. Stresset.
Nå kan den flotte ungdommen ta over, så kan jeg få noen gode år mens jeg er frisk.


Jeg har ikke mye penger, men jeg har kommet til det stadiet i livet at jeg har forstått at det er ikke der lykken ligger. Penger må en ha for å få betalt regninger og til mat. Men jeg har lært meg å se litt på prisene. F.eks brunost. Sjekk kiloprisen som står på hylla under osten. Jeg har i flere år kjøpt ost i skiver, men så fikk jeg se prisforskjellen. Så nå er det fram med ostehøvelen og kjøper ost i stykker. Klarer å skjære den selv og sparer mye på det. Sånn er det med mange ting. En kan spare mye i hverdagen med å være litt våken. Og så har vi revet ost. Det er en bagatell og rive den sjøl. Og sjekk prisen. Ja, mye av den "revne" osten er ikke ost engang. Vi blir lurt.
Så penger er ikke lykken. Så prøv å senk skuldrene og vær glad for det du har.

Ha en flott helg!



2 kommentarer: