onsdag 23. april 2014

Langtidsstekt lammesteik.


Lammesteik

Lammesteika ble tatt opp av fryseren flere dager i forveien og tint i kjøleskapet. Så tok jeg det ut og la det på benken ca en time før det ble satt i ovnen.
Steketemperaturen ble satt til 80 grader.
Mens ovnen fikk sin temperatur, kuttet jeg grønnsaker i en langpanne. Gulerøtter, løk, hvitløk, paprika. Tok det jeg hadde i kjøleskapet. Ville gjerne hatt noen flere rotgrønnsaker, men det får jeg ta neste gang.
Malte litt rosmarin, persille, litt basilikum og noen hvitløkfedd. Steika ble gnidd inn med dette, samt salt og pepper. Så fikk den et steiketermometer og ble satt i ovnen. 
Der skal den stå i noen timer. Ca 8 timer, tenker jeg. Kjernetemperaturen skal bli ca 66 grader.
Så nå kan jeg finne på noe annet i mellomtiden.

Når lammet hadde 65 grader satt jeg ovnen på grilling. Tok ut lammet og silte fra grønnsakene. Grillet lammet 3 - 4 min. på hver side. Tok den ut av ovnen og pakket den i grillfolie og et håndkle rundt det igjen. Laget saus av krafta. Tilsatte fløte og en skvett med solbærsaft. Litt soyasaus samt salt og pepper. Hadde i litt maisennamel til å tykne sausen.

Poteter har jeg denne gang skrellet, og dampet brokkoli og gulrotstaver sammen med potetene.
Grønn aspargestopper ble kokt litt i vann med salt, og så dampet videre med litt smør.
Strødde litt revet parmesan på toppen av de.


Det smakte aldeles utmerket. Vi ble meget mette begge to.
Sausen gjorde det ektra godt synes jeg.

Det går an å spise lam utenom påske også. Smaker like godt.

Ha en flott dag. Med eller uten lam.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar