søndag 13. april 2014

Rummikub




Rummikub

Dette spillet har vi alltid med oss i bobilen. Vi hadde TV i bobilen tidligere, men den ble aldri brukt så den hev vi ut. TV har vi hjemme. Koselig å gjøre noe annet når en er på ferie.

Rummycub lærte jeg av noen franske damer som jeg traff på ei ferje i Adriaterhavet.
De kunne ikke engelsk, og jeg kunne ikke mye fransk. Men jeg lærte spillet, så det kjøpte vi i Kroatsia.
Godt å få brukt hodet litt også når en ferierer. Ikke bare sløve.
Spillet går ut på å få 14 brikker hver som en setter på det sorte stativet. Alle de resterende brikkene ligger med det hvite opp. Så er det bare å trekke og prøve å få til "streat" som i poker. Tall etter hverandre i samme farge. Eller flere like. Det må legges ned minst tre brikker. Første gang en legger på bordet må en legge ned minst 30 poeng. Etterhvert som det blir en del på bordet kan en "stjele" av de som ligger der.
Vel, vel. Jeg skal ikke kjede dere med å lære dere spillet her. Det er bruksanvisning i esken. Ja, vi fikk vår bruksanvisning på Kroatisk, men jeg hadde jo lært av de franske damene.
Men det var bare for å tipse om en veldig herlig spill. Timene går fort, selv om en omgang ikke varer så lenge. Kjempekoselig! Anbefaler å prøve.

Litt koseligere enn å sitte på nett eller spille med seg selv.

Og så er det veldig sosialt. En sitter jo å grubler, og småprater. Tar en kopp kaffe, eller et glass vin.

Kosær vårs!

Ha en fin dag!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar