onsdag 14. mai 2014

Skøyter og mobbing


Noen veldig gamle skøyter.

Da jeg var ung gikk vi mye på skøyter om vinteren. De fyllte på vann på grusbanen bak Fredrikstad stadion. Så fort det var kuldegrader så gikk vi på skøyter der. Jeg fikk aldri noen fine danseskøyter, og når jeg endelig hadde spart til et par så hadde de ikke min størrelse så jeg fikk et par som var et nummer for store, og det ble for stort.
De skøytene jeg måtte gå på, hvis jeg ville gå på skøyter, var de gamle hockey skøytene etter min far. De var så gamle at han hadde brukt de da han traff min mor. Det var ca 20 år tidligere.
Ikke fullt så gamle som de på bilde over.

Men nok om det. 
Det var vel ikke så mye mobbing på 60 tallet. Men erting! Kunne være ille nok det for en som ble utsatt, og det ble altså jeg. Det var en fyr som ertet meg bestandig for de gamle skøytene.
Og så hadde vi ikke så god råd, så jeg hadde "høyvanns bukser". Ble ertet for det også.
Ble stadig "kryna" i snøen av den fyren. 
(Å blir kryna betyr at du blir dyttet ned i snøen med ansiktet. Fredrikstad dialekt.)
Det var ikke så greit.

MEN, det finnes en Nemesis!

Jeg så fyren mange år etterpå, og han var det man kaller "lite pen!"
Han var vel ikke så verst å se på dan gangen han erta meg, men ble altså ingen Adonis.
Vet ikke hvordan det har gått med ham, men han gjorde at jeg aldri ble glad i å gå på skøyter iallfall.

Heldigvis har ikke dette preget meg noe særlig i livet, men det var ikke noe gøy når det holdt på.

Så ha en flott dag og gled noen!
Kanskje det er noen som ikke har det så greit, som blir glad for litt oppmerksomhet.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar