søndag 22. juni 2014

Camping.

Her det camping på ei øy utenfor Arendal.

Mange blakker seg helt på å reise til "syden" i sommerferien.
Det koster titusener av kroner for å reise i 14 dager nedover for en familie på fire.
Er ungene mer lykkelig der?
Reise en lang tur med fly, hvor de må sitte stille i flere timer.
Dårlig luft og trangt.
Jeg har en formening om at det er mange som reiser på sånne turer med ungene for at det er litt "finere".
Jo mer sofistikert og langt borte, jo bedre ser det ut til.
Og så har de noe å "skryte av" når ferien er over.


Hvorfor ikke bare dra på camping? Slipp ungene løs, fiske krabber, grille, bade fra morgen til kveld.
Det må jo være himmelrike for ungene?


Hvis du ikke har telt, så er det flere campingplasser som leier ut campingvogn med fortelt.
Denne fant vi i Danmark.

I fjor snakket jeg med ei dame som hadde lagt i telt hele ferien. De hadde et stort telt med god plass.
Ungene var ute fra morgen til kveld, og hadde det helt topp!

Men hun sa at de mest sannsynlig måtte ta en sydentur, for det var ikke bra nok for barna når de kom tilbake til skolen. Det var mobbing på gang.
Hvorfor iallverden er det sånn?
Jeg tror den familien hadde den beste feriopplevelsen. Foreldrene tilstede hele tiden. Og friheten!
De hadde hatt det kjempeflott sa hun, men ikke bra nok for andre.

I de senere år har vi sett at campinglivet har gått rett til himmels.
Flere småbarnsfamilier sier de satser på å kjøpe seg et telt eller en brukt campingvogn.
Sparer mye penger på det som de kan kose seg med på andre måter.

Lykken er ikke å dra på de dyreste flotteste feriene, men å være sammen og ha det godt!
Det kan gjøres for mye mindre penger.

Ha en flott ferie i år!


2 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg. Det enkle er ofte det beste.
    Men som trønder, med sommertemperaturer som ofte ligger under 10 grader, må jeg si at en sydentur i året nesten er påkrevd. Vi trenger å tine, før frosten tar tak i oss igjen ;)
    Har også bodd på Sørlandet, og der teltet vi mye i skjærgården. Og tanken på sydenturer var langt unna, vi hadde jo syden hjemme.
    I skrivende stund er det 3 grader og sludd i Trøndelag, og jeg må si at å pakke telt/campingvogn for å dra på leting etter sola, frister lite. Da er det enklere å sette seg på et fly og etter noen få timer være "garantert" sol og sommer.
    Jeg er vokst opp med camping, og har mange gode minner. Men jeg husker også dagevis med kjøring, på leting etter sola (som vi av og til ikke fant).

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du leser bloggen min. Jeg forstår veldig godt at du lengter til syden og varmen med de temperaturene som du har. Det var ikke sydenturene jeg ville til livs. Men bare at det er så mange som MÅ det for å ha noe å skryte av etterpå. Reiser til syden innimellom sjøl jeg. Ha en fin ferie! :-)

      Slett