søndag 20. juli 2014

Champagne

Mercier Campagne fra Épernay

For mange år siden, før vi fikk bobil hadde vi fått tips av en venn om å dra til Champagne i Frankrike. Èpernay er "hovedstaden", og det er stedet hvor de store Champagnehusene ligger. Den mest kjente er
Moët et Chandon. I samme gate Avenue de Champagne ligger også Mercier. Begge to har åpent for  omvisning. Vi valgte Mercier.

Det første en møter når en kommer inn i huset er et gigantisk vinfat som ble laget til verdensutstillingen i Paris i 1889. Så kjøper en biletter til hvilket språk en vil ha omvisningen på. Vi valgte engelsk. En må kjøpe bilett til et glass vinsmaking eller tre glass. Jeg elsker Champagne så jeg valgte selvfølgelig tre. (What a surpise?). Så ropte de opp til engelsk omvisning. Det var bare to stykker. Min mann og jeg. Vi ble fulgt inn i et showroom som også var en heis. Vi fikk se video på en stor skjerm om Merciers historie. Når den var ferdig gikk heisen ned i kjelleren til et elektrisk tog. Siden det bare var oss to trengte ikke guiden noen mikrofon, så han satt seg ned foran oss og forklarte alt som foregikk mens toget gikk gjennom de underjordiske gangene.

Når vi hadde kjørt hele runden, og vi var helt fyllt av tall og  historie om hvordan Champagnen blir til, tok vi en annen heis opp til annen etasje. Der skulle handel og smaking foregå. Som jeg tidligere har skrevet så drikker min mann overhodet ikke alkohol når han kjører. (Vi gjør det vi kan best, han kjører og jeg drikker!) Så når vi skulle smake så var det litt spesielt, for siden vi bare var to (egentlig en) så fikk guiden lov til å skjenke og forklare de forskjellige smakene på de tre Champagnene. Han var tydeligvis ikke vant til den jobben, så han skjenket i nesten breddfulle glass. De andre gjestene fikk bare litt i glassene. Så der sto jeg da, med fire fulle glass, og fikk forklart om de forskjellige smakene. 

Vi handlet med oss noen flasker, for Champagne er veldig godt.
MEN det var ei som ble veldig sprudlende de neste timene.
Fire breddfulle (jeg måtte jo ta det glasset min mann egentlig skulle drikke) glass med Champagne før klokka 12 på formiddagen er ikke noe som skjer hver dag!

Jeg elsker Champagne. Kan drikke det både til frokost, lunch og middag!

Ha en sprudlende dag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar