tirsdag 22. juli 2014

Når livet skal nytes!

Blåskjell á la Vera.

Det finnes utallige oppskrifter på Blåskjell på nettet og i kokebøker. Så jeg fant min egen lille vri.
Kjøpte et nett med ferske blåskjell. Men det er mye koseligere å hente blåskjellene selv i vannet.
Blåskjellene ble helt opp i et kar med kaldt vann og vasket. Plukket ut de som ikke lukket seg.
Så hakket jeg løk og hvitløk. (Best med chalottløk, men det hadde jeg ikke i dag.)
Rev litt limeskall. Hakket persille og klippet litt gressløk.

Så satt jeg på en stor kjele med smør. Smeltet det og hadde løk, lime og hvitløk opp i det. 
Lot det surrelitt før jeg hadde i hvitvin. Et glass tenker jeg.
Hadde i blåskjellene og satt på lokk. Lot dette koke litt, og ristet på kjelen innimellom. For at skjellene skal få åpnet seg alle sammen. Noen minutter før alle skjellene var åpnet.

Tok ut blåskjellene fra kjelen og silte krafta over i en mindre kjele. Hadde i litt chiliflak.
(Hadde glemt å kjøpe chili også!).
Så helte jeg oppi litt matfløte. Og lot det få et oppkok. Et par skjeer med kaldt smør ble pisket inn.
Dette ble helt over blåskjellene. Jeg strødde over hakket persille og litt gressløk.
Så var det bare å åpne ei flaske med Sanserre hvitvin. Vips! Veldig enkel mat.
Og SÅ nydelig!

Blåskjell er en av mine favoritter. Jeg har aldri fått til den nydelige smaken som jeg får på restauranter, men det fikk jeg til nå!
Det smakte himmelsk.

Ha en flott dag, nyt sommeren og det flotte været vi har.
Kos deg gjerne med sjømat.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar