fredag 28. november 2014

Bakeglade barn.

Ivrig bakeglad tulle.

Da min sønn gikk på barneskolen, kom han en dag hjem fra skolen og spurte om han kunne få bake. Dette var i Desember.
Det er bare å bake sa jeg til ham, og satt meg ned med avisen. "Kan jeg bake hvetekake?", hørte jeg fra kjøkkenet. "Ja, du kan jo prøve det", svarte jeg. Jeg fortsatte med avisen. Etter en lang stund hørte jeg fra kjøkkenet igjen: "Så rar den deigen ble a?" Jeg gikk ut på kjøkkenet og sjekket. Deigen så ut som pannekakerøre. Spurte om han hadde lest oppskriften nøye, og det hadde han. Jeg leste opp oppskriften høyt, og da jeg kom til 1/2 liter melk stusset han. Han hadde brukt 1 og 1/2 liter melk. "Du får slå det ut, og begynne på nytt", sa jeg. Men det vill han ikke. Han skulle regne ut hvor mye han trengte av hver ting og ha det i deigen. Jeg tenkte mitt, at det ble vel ikke noe særlig hvetekaker av det.

Men det ble det.
De flotteste hvetekaker jeg har sett!
Både min far og jeg har alltid fått "rårand" og de var steintunge.
Disse var helt profesjonelle!
(Litt ergerlig da, men stolt av bakesønn).

Så da syklet han rundt til farmor, oldemor, tante og diverse med hvetekaker.
Han begynte å gjøre dette hver desember.
Og alle gledet seg til de flott hvetekakene han kom med.
Jeg kjøpte blank folie og sløyfer, så det ble flotte gaver!

En idé til de som ikke vet hva de skal gi kanskje?

Ha en flott dag,
med eller uten baking!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar