tirsdag 21. april 2015

Sverigetur del 6, Stockholm dag 3


Den siste dagen i Stockholm tok vi ferja ut til Djurgården.


Her er Gröna Lund. En fornøyelsespark som ikke var åpen når vi var der.
Jeg visste ikke at den var bygd utover vannet.


Da vi kom til Skansen tok vi ei lang rulletrapp opp.


 På toppen lå det flere gamle bygninger.
Det var gamle håndtverkere som holdt til i disse husene.
De drev med glassblåsing, tekniske arbeid med gammelt utstyr, snekkerarbeid og flere andre.


Vi traff en hyggelig dame som forklarte og viste oss rundt.


Det var også et gammeldags bakeri med ferske kanelboller og masse annet godt.


Mange av bygningene er gamle og velbevarte.
Som i Gamlebyen i Aarhus og på Maihaugen ved Lillehammer.
Jeg synes det er fint at de kan bevare det gamle,
så generasjonene etter oss kan se hvordan livet har vært før.


Bamsemor har tatt seg en tur høyt opp i et tre.


Her er familien "Anderson" som tar seg en hvil.


Vi måtte også innom Vasamuseet.
Jeg må innrømme at jeg ikke visste at det skipet kantret og gikk ned etter bare 300 meter i rolig vær.
Ca 20 min på sjøen?


Dette er modellen for å vise den fantstiske utsmykkingen på Vasa skipet.


Så med denne vakre kirsebærblomstringa så gir vi oss for denne gang i Stockholm.
Det har vært tre meget givende og lærerike dager.
Vært heldig med været også,
for nedbøren kom om ettermiddagen.

Jeg har tatt mange flere bilder, men det blir litt vanskelig å velge når ikke bloggen skal bli så lang.

Jeg kan varmt anbefale å reise til Stockholm.

Ha en strålende dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar